A liña de tren A Coruña-Lisboa, un proxecto da compañía privada Ilsa –que opera en España baixo a marca comercial Iryo–, será das últimas en ser impulsadas entre a decena de propostas transfronteirizas para as que a Comisión Europea anunciou o seu apoio.
E é que na lista que ofrece a Comisión Europea sinala que se ordenan en función do inicio da data de planificación, onde a ruta diúrna A Coruña-Lisboa ocupa o penúltimo lugar, só antes que a conexión de Cataluña co sur de Francia.
As propostas foron presentadas polo sector ferroviario e as autoridades competentes en resposta ao Plan de Acción da Comisión para impulsar os trens de pasaxeiros transfronteirizos e de longa distancia adoptado en decembro de 2021.
Pola súa banda, o pasado martes, nunha entrevista en Onda Cero, o vicepresidente de Infraestruturas do Goberno de Portugal, Carlos Fernandes, asegurou que espera que o AVE entre o país luso e Galicia estea listo en 2030, pero remarca que para iso é necesario que se defina con España unha “estratexia” e articúlese un “calendario”.
Todo iso nun escenario de liberalización de liñas ferroviarias en competencia con Renfe. A presidenta de Adif, Isabel Pardo de Beira, xa anunciou hai meses “mostras claras de interese” de operadores polo AVE a Galicia, ao que agora sumaríase a entrada dun ‘low cost’ privada no eixo atlántico.
Leste mesmo mércores, UXT alertou de que Renfe pretende renunciar á posibilidade de continuar operando os trens de servizo público como as Proximidades ou a Media Distancia, unha vez se liberalice completamente esta rede en 2032 e comece a entrar a competencia privada.
CHEGADA DAS ‘FRECHAS VERMELLAS’
Ilsa, o novo operador que compite con Renfe e Ouigo na alta velocidade española e cuxo capital é principalmente español e italiano, arrincou as súas primeiras viaxes en tren no último trimestre de 2022 baixo o nome comercial de Iryo. A compañía está participada ao 45% por Trenitalia, o operador público italiano, ao 30% polos fundadores da aerolínea valenciana Air Nostrum e ao 25% por Globalvía.
Actualmente, oferta os seus trens ‘low cost’, coñecidos como Frechas Vermellas, en tres principais corredores de alta velocidade: de Madrid a Barcelona, a Levante e ao sur. Conecta así a capital con Barcelona, Zaragoza, Sevilla, Málaga, Córdoba, Valencia e Alacante.
Ilsa conta co ETR1000, o tren “máis rápido, sustentable e silencioso de Europa”, segundo a compañía. Trátase dun modelo interoperable en distintos países europeos, mide 200 metros de longo, ten capacidade para ata 467 pasaxeiros e pode alcanzar velocidades comerciais de ata 360 quilómetros por hora.
Recentemente, a CNMC concluíu que Iryo pode prestar servizos de alta velocidade en catro novos percorridos (as rutas Madrid-Cuenca, Madrid-Albacete, Albacete-Conca e Barcelona-Camp de Tarragona). Competencia sostén que estes servizos “respectan o equilibrio económico do contrato de servizo público que Renfe Viaxeiros ten co Estado”. Ademais da liña A Coruña-Lisboa, entre os 10 proxectos dos que informou a Comisión Europea tamén se atopa outro de Ilsa, que vai de Lisboa a Madrid.