Inicio Blog Páxina 481

A reforma do Mercado de Santa Lucía volve poñerse en marcha tras dúas décadas de espera

0

Dúas décadas leva esperando o barrio da Falperra pola reforma do Mercado de Santa Lucía. Un proxecto que leva sufrindo anos de promesas baldías e propostas desaparecidas, coa veciñanza en loita durante moitos anos chegando a colleitar 3.000 sinaturas para que Concello e Xunta puxesen a andar o proxecto. De feito, ambas administracións, protagonistas dun sinfín de demostracións de deslealdalde entre partidos, aseguraban en 2021 na sinatura do convenio, que podería estar listo antes de rematar o 2023, cousa que xa é impensable.

En calquera caso, parece que a rehabilitación se volve poñer en marcha coa aprobación, na Xunta de Goberno desta mañá de mércores 15 de febreiro, das bases administrativas do concurso de ideas para que o edificio albergue un novo Mercado Municipal (de 400 metros cadrados), un Centro de Saúde e Centro Cívico.

Trátase entón de volver escoller proxecto no que se prevé un investimento de 8,3 millóns de euros. O concurso, que ten un prazo de 45 días, ten un orzamento de 45.000 euros en premios para animar ao estudos de arquitectura a presentar ofertas. Haberá un primeiro premio de 20.000 euros, un segundo de 10.000 euros e dous accésits, de 5.000 euros cada un. O autor ou autora do proxecto gañador encargarase tamén da redacción dos proxectos básicos e de execución, así como da dirección de obra, para o que se prevé un investimento máximo de 473.000 euros.

Dicionario Antroideiro (I): Momento Coruñento

0

Momento coruñento… Xa quere cheirar a Carnaval, señora, a festa das festas desta cidade. Como cada ano teño por costume, en beneficio das novas xeracións choqueiras, e citándome a min mesmo, velaí vai a primeira entrega do dicionario antroideiro coruñés. Vademecum imprescindible para todos os que queiran honrar na rúa a revolución do Santo Antroido.

RICARDIÑO: Así denominaban o seu moneco do Antroido as veciñas e veciños de Castro de Elviña. Na fin da festa queimábano ou guindábano pola Ponte Pasaxe abaixo acompañado deste responso:
Este pobre Ricardiño
Viviu na aldea do Souto.
Deixou á muller viúda
Para que fose con outro.

MAZARICOS: Famoso antroideiro do primeiro terzo do século XX. Chamábase Emilio Golpe, vivía na Cordelaría e era, de oficio, pintor. Ademais de polos “ferretes” acadou gran sona polo seu “museo” doméstico. Nel exhibía “As gafas de Alfonso XIII”, ou as botas coas que o Marsical Soult pisou pola Coruña adiante. Educado e sempre atento, Mazaricos convidaba os visitantes a unha copiña de viño –iso si- reforzada con “acibar”, laxante rápido, que provocaba, de certo,urxentes desaparicións.

FERRETE: Cántiga de carnaval que debe ser tan aguda como o seu nome. Apoteose necesaria por tradición do apropósito, xénero teatral que, entre outros excelsos talentos, fixo grande Nito. Velaí un ferrete da autoría do ex-marqués de Pibela y brazos cortos do tempo da República:
Houbo algunha señorita
Que lle dixo á súa criada:
Ou votas polas dereitas
Ou quedas desempregada.

ANTROIDO: Preferimos esta forma a “Entroido”, pois estas non che son datas abofé para moitas normativas. Aínda que hoxe o costume está en desuso, o Antroido por excelencia era o moneco –xeralmente de xenitais ben dotados- que presidía esta festa. E a maior antroidada era metelo ás agachadas na casa dalgún veciño. Un ano o doutor Hervada foi chamado ás presas para atender unha urxencia. Cando chegou, no sitio do enfermo, atopou a un “antroido” metidiño no leito. Examinouno con calma e estendeu a receita. Os da casa foron á farmacia por seguir a brincadeira. Resultou ser o medicamento máis caro do mercado. Auténtica antroidada de efecto retardado.

Até aquí esta primeira entrega do dicionario. Dentro dunha semana máis.
Xa quere cheirar a Antroido, señora… Este si que vai ser, señora, un gran momento coruñento.

  • Xurxo Souto. Dinamizador cultural eterno da vila da Coruña. Membro fundador dos Diplomáticos e do Rock Bravú, actual cantante da Banda de Shanghai, locutor de radio, escritor, contador, guía turístico e espiritual… Enciclopedia viva da Coruña.

MÁIS ARTIGOS DE XURXO SOUTO

A nova estratexia galega de mobilidade vai dar resposta ás necesidades de Transporte Público na área coruñesa?

0

A Consellería de Infraestruturas e Mobilidade ven de facer pública a Estratexia Galega de Mobilidade. Indica a Xunta de Galicia neste documento que ten como meta transformar o modelo de mobilidade en Galicia co obxectivo de pasar a un máis funcional, máis sostible medioambiental e economicamente e máis seguro, apoiándose para iso na innovación tecnolóxica.

Sen embargo, na súa diagnose esta Estratexia non identifica de forma expresa entre as debilidades do sistema actual de transporte público en Galicia ineficiencias de planificación e xestión nos principais ámbitos metropolitanos, ainda que pode que esta eiva se poida deducir na inexistencia xeral dunha estratexia previa de mobilidade.

Porque en materia de transporte público de viaxeiros, o volumen de persoas con necesidades de desprazamento nas áreas metropolitanas supón un maior reto socioeconómico e ambiental.

E ista necesidade cara a un máis eficiente transporte público na área da Coruña, entre a cidade central e os concellos metropolitanos, evidenciase nos datos que reflicte o propio documento da Estratexia.

No reparto modal dos desprazamentos na Coruña, casi o 90% das viaxes externas fanse en vehículo privado, fronte a un 9,5% en transporte público. No ámbito interno da cidade destaca que o 47,4% dos desprazamentos fase a pé, e ainda só un 14,2% se realizan no bus urbano.

Entre os dez municipios galegos con máis desprazamentos figuran os da Coruña, Oleiros, Arteixo e Culleredo. Oleiros presenta en inverno máis desprazamentos que Ferrol e realiza preto do 70% con A Coruña. Arteixo, sinala a Estratexia, é polo atractor debido á industria e en Culleredo está situado o aeroporto. O 66,5% das viaxes do municipio da Coruña realízanse con municipios da provincia, das que un 68,7% corresponden a Oleiros, Arteixo, Culleredo, Cambre, Sada, Bergondo e Carballo.

Son moitos os exemplos de cidades con contornas urbanas de alta densidade de poboación que levan tempo apostando por modelos metropolitanos de transporte público. Son cidades que avanzaron claramente. O transporte público é unha peza esencial neste desenvolvemento socioeconómico. Máis aló das necesarias apostas de Madrid ou Barcelona, cidades como Bilbao, Valencia, Málaga, Zaragoza ou Pamplona xestionan a súa rede de transporte público mediante fórmulas de cooperación supramunicipal.

Pero para iso é indispensable o compromiso da Xunta de Galicia ao ostentar a competencia sobre o transporte interurbano.

A implantación da nova estación intermodal da Coruña, coa chegada xa do AVE, esixe revisar liñas urbanas e metropolitanas, tamén algunhas interurbanas; a finalización en 2024 da concesión municipal da Coruña tamén esixirá revisar e modernizar o seu servizo; as necesidades crecentes de desprazamento aos polígonos empresariais de Bergondo, Espírito Santo, A Grela, Pocomaco, Vío, Sabón ou proximamente Morás; a substancial ampliación do CHUAC ou un mellor servizo ao aeroporto e aos campus universitarios, son necesidades que obrigan a repensar a nosa rede de transporte público dende unha nova planificación supramunicipal. As oportunidades que ofrece a remodelación do porto interior para establecer intercambiadores e aproveitar a liña existente de ferrocarril a Betanzos, tamén poden axudar nun mellor servizo de transporte público.

Unha autoridade única que planifique e xestione todo o tecido de transporte público na área coruñesa sería clave para este cambio estrutural. Unha autoridade que podería xestionar ademais os necesarios aparcamentos disuasorios, servizos comúns de bicicleta e mesmo áreas de prestación conxunta de servizos de taxi, ademais de poder xogar o necesario papel na definición das infraestruturas viarias desde a visión do transporte público.

A nova Estratexia Galega de Mobilidade sinala entre os seus obxectivos operativos a elaboración de Plans de mobilidade metropolitana como instrumentos que permitan abranguer esta planificación dende una perspectiva supramunicipal, pero para isto será precisa en todo caso non só unha labor de planificación conxunta, senon a necesaria xestión compartida dos de servizos de transporte público entre a Xunta de Galicia e os concellos da área metropolitana.

  • Juan Díaz Villoslada. Ex concelleiro de Urbanismo e Mobilidade co PSdeG-PSOE.

Máis artigos de Díaz Villoslada en XdC

A Coruña comeza a ser unha provincia de vellos

0

Galicia rexistrou un total de 14.556 nacementos en 2022, o que supón 231 menos que en 2021 (-1,56%), segundo os datos de estimación mensual de alumeamentos que publica o Instituto Nacional de Estatística (INE) este mércores. Unha situación que tamén sofre a provioncia da Coruña.

No entanto, o ritmo de caída de nacementos de Galicia en 2022 é menor ao 3% de descenso acumulado no ano 2021. Así mesmo, o 1,56% de descenso é lixeiramente inferior ao ritmo de retroceso na media española (-2,08%).

Lugo é a única provincia galega na que hai un incremento, pasa de 1.622 bebés nados en 2021 a 1.740 en 2022. Con todo, o resto de provincias computan unha baixada: A Coruña (pasa de 6.318 en 2021 a 6.239 en 2022), Pontevedra (de 5.448 a 5.253) e Ourense (de 1.399 a 1.323).

No tocante só ao mes de decembro, naceron 1.189 nenos en Galicia, o que se traduce en 52 menos que un ano antes, segundo os datos do INE.

AUMENTO DE NAIS DE MÁIS DE 40 ANOS

Por idades das nais, obsérvase un incremento entre as maiores de 40 anos, foron 2.202, 69 máis que as 2.133 dun ano antes.

O grupo de idade máis grande entre as nais en 2022 é o de 35 a 39 anos (4.877), seguida de 30 a 34 anos (4.472). Houbo dúas nais de menos de 15 anos e un total 12 de 50 anos ou máis.

As familias de Arteixo critican a “nefasta” xestión do Servizo de Axuda no Fogar

0

Esta fin de semana familias de Arteixo saían á rúa para critica a “nefasta” xestiónpor parte da empresa concesionaria do Servizo de Axuda a Domicilio ou no Fogar. Denunciaron irregularidades como cambios diarios nos horarios, que provocan numerosos inconvintes a usuarios e familias e tamén os continuos cambios de persoal das empresas concesionarias que provocan unha situación de adaptación e aprendizaxe continuo intolerable para os usuarios con mobilidade reducida.

As familias acusan ás empresas de non respectar os seus dereitos e os dos usuarios, cun “asoballamento” que causaba múltiples baixas laborais por estrés e despidos.

POSICIÓN DO PSOE

Rapidamente, a candidata socialista á alcadía de Arteixo, Patricia Boedo, posicionouse e comprométese a iniciar o proceso de municipalización do SAF se nos comicios de maio recibe o apoio da cidadanía. O grupo socialista xa levou a pleno no mes de xuño de 2022 o grupo socialista unha batería de preguntas sobre o caso , pero en lugar de atopar a complicidade do grupo de goberno” “vimos como a responsable do departamento de servizos sociais atacaba ás traballadoras e acusaba á poboación de non querer traballar e preferir cobrar o ingreso mínimo vital ou a RISGA que exercer a súa profesión”

6.000 demandas e 20.000 escritos xudiciais pendentes na Coruña pola folga de letrados

0

Letrados da Administración de Xustiza estiman que en Galicia se concluirá a semana cuns 6.000 sinalamentos suspendidos pola folga indefinida que convocaron o pasado 24 de xaneiro para reclamar unha “adecuación salarial”.

Así o expuxo Fernando Santiso, representante da Unión Progresista de Secretarios Xudiciais, durante a concentración que letrados de xustiza da área da Coruña convocaron ante a Delegación do Goberno en Galicia.

Fixérono varias decenas de representantes deste colectivo e cunha pancarta na que se podía ler ‘Xustiza, por dignidade, por igualdade’. Foi ante as portas da Delegación do Goberno en Galicia a cuxo máximo representante, José Miñones, solicitarán unha entrevista. En declaracións aos medios, Fernando Santiso destacou que o seguimento en Galicia está a ser “moi bo”, ao redor dun 70% de media que no caso da provincia da Coruña, precisou, alcanza “case o 80%”.

“O que máis desgasta é o sentimento de responsabilidade“, asegurou en referencia ao “dano” na cidadanía da folga polo número de xuízos e vistas sen celebrar, ao que sumou outro tipo de trámites. Así, indicou que só no partido xudicial da Coruña son “máis de 6.000 demandas pendentes de tramitar nos xulgados e máis de 20.000 ecritos pendentes”, citou como exemplo da situación que se está rexistrando noutros xulgados galegos.

Con todo, e de cara á reunión convocada co Ministerio de Xustiza, afirmou, en liña con outros letrados xudiciais, que esperan que se acheguen posturas e que “isto termine canto antes”. “O acordo é fácil”, dixo remitíndose ao pactado o pasado mes de abril en resposta ás súas demandas. E é que tanto este representante como outros letrados da Administración de Xustiza incidiron en que as reivindicacións non son “novas”, aludindo ao citado acordo de abril, polo que se mostraron confiados en que poida haber un achegamento de posturas.

Mentres, no caso da Coruña, anunciaron unha nova concentración o venres, ás 11,00 horas no Obelisco, onde doarán tamén sangue atendendo ao chamamento da Axencia Galega de Doazón de Órganos e Sangue.

O Taller Reciclos, o paraíso social para os amantes das dúas rodas

0

Hoxendía a bicicleta é unha das grandes protagonistas da mobilidade desta cidade. 7.000 usuari@s utilizan o servizo municipal Bicicoruña e percorren os máis de 50km de carrilbici ou carrís ciclables dos que xa dispoñemos.

Unha realidade que, se ben debe seguir aumentando a presenza da bici como vehículo e concienciando a condutores do respecto aos ciclousuarios, é froito do enorme esforzo da sociedade civil durante décadas.

Masa Critica Coruna 2006
Foto dunha Masa Critica celebrada en 2006

Podemos remontarnos a comezos dos anos 2000 cando un grupo de amantes das dúas rodas participaban na Masa Crítica, movemento social mundial que tamén se viviu nas rúas dunha cidade na que que a bici aínda era un elemento estrano. Un venres de cada mes, durante varios anos, saían a dar un paseo pola cidade para reivindar e visibilizar a presenza das bicis nas nosas estradas.

Un movemento que culminaba en 2008 coa fundación da Asociación Mobi-liza. Aqueles Bruji, María, Chus, Marcos, Manel, Fran, Juan Bello… formalizaban unha entidade para fomentar unha mobilidade responsable e sostible, e xestionar ao mesmo tempo proxectos como o préstamo de bicis que aínda mantén vivo a UDC.

Bruji e Iria Prendes de Mobiliza en Reciclos
Bruji e Iria Prendes de Mobiliza en Reciclos

Unha das patas máis fermosas da Asociación (falaremos doutras como a Escola da Bici) é o Taller de Bici Reciclos. Nacía en Própolis, o baixo-batifondo que o eterno activista Nicanor tiña na Rúa Barcelona, pero dende hai varios anos está situado no edificio das antigas instalacións de Padre Rubinos, en pleno paseo marítimo.

Aberto todos os martes e mércores de 17:30 a 21:00, Reciclos é un paraíso para os amantes das dúas rodas. Ferramentas, pezas, aparatos de todo tipo… todo o que soñas para para a túa bici.
Quique e Bruji son os responsables de meter unha man a quen a necesite, de manter todo ordenado… Pero realmente o Taller é autosuficiente, un exemplo de autonomía e de reciclaxe.

”Reciclos é altruísmo sobre rodas”, explica Luís “Bruji”, que leva case 10 anos abrindo as portas do taller cada semana, e aportando o seu tempo, sabedoría e experiencia para axudar a que quen queira acodir a arranxar a súa bici ou a crearse unha coas pezas recicladas recollidas pola entidade.

”Reciclos é o espazo onde crear a túa propia autonomía, é un exemplo de democratización do sistema de reparación de bicis”, explica Iria Prendes, tamén membro de Mobi-liza e unha ciclo-viaxeira que é quen de vivir da súa paixón. “En Reciclos mestúranse varias cousas: é un xeito de facerlle fronte ao sistema capitalista da sociedade de consumo; é un lugar desenvolvemento individual na autosuficiencia e na autonomía, de poder arreglar o teu propio vehículo; pero é que ademais faise reusando cousas que irían ao lixo, polo que tamén é un exemplo de xestión de residuos a nivel local, de como xestionar centos de quilos de lixo e darlles unha segunda vida”.

Pero é que ademais é un sitio de acollida, de recibimento. Son moitas as nacionalidades que se dan cita no taller, que en moitos casos serve de primeira benvida á sociedade coruñesa. “Reciclos tamén ofrece un sentimento de pertenza, de recepción… chega xente de todo o mundo, e podes atopar persoas con gustos afíns… a bici vai da man a outras cousas, como unha vida máis calmada, o gusto pola natureza…”

Pendentes dun hipotético cambio de ubicación cando as instalacións do antigo Padre Rubinos sexa rehabilitado, o Taller Reciclos seguirá sendo un dos exemplos máis fermosos da autosuficiencia da cidadanía da Coruña.

Taller Reciclos Coruna 1

A Deputación da Coruña convoca axudas para o financiamiento de persoal nas oficinas de turismo

0

A Deputación da Coruña convocou este mércores unha liña de axudas, cun investimento total de 800.000 euros, para o financiamiento do gasto de persoal das oficinas de turismo nas localidades de menos de 50.000 habitantes.

Segundo trasladou a institución provincial nun comunicado, cada concello poderá recibir unha subvención de entre 10.000 e 20.000 euros. O vicepresidente provincial e titular de Turismo, Xosé Regueira, apuntou que “son conscientes de que un turismo de calidade implicaba ter bos técnicos para planificar e bo persoal de información turística”.

Así mesmo, os municipios de menos de 10.000 habitantes que non conten con áreas de turismo nin persoal asignado, pero que no seu territorio dispoñan de espazos ou recursos capaces de xerar dinámicas positivas para o turismo, estacional ou eventualmente, poderán solicitar a axuda conxuntamente mediante a agrupación de — como mínimo tres — concellos limítrofes.

Deste xeito, entre os criterios de valoración están o número total de prazas de aloxamento en establecementos turísticos da localidade, a capacidade de cobertura da demanda turística ou o interese e planificación sostida.

O prazo de presentación de solicitudes termina o 3 de marzo e os interesados poden levar a cabo os trámites por vía telemática a través da plataforma Subtel, accesible desde a sede electrónica da Deputación.

Os álbums de guerra de Castelao volven á Coruña

0

A Librería Berbiriana da Coruña presenta Nós e álbums de guerra de Castelao (Galicia mártir, Atila en Galicia e Milicianos), os famosos cadernos de guerra pintados polo artista e que reflicten o horror da Guerra do 36.

Os tomos, por primeira vez reunidos, publicados conxuntamente por Ediciones Akal con motivo do 50 aniversario da editorial, están prologados polos escritores Carmen Blanco e Claudio Rodríguez Fer, profesores da USC.

Anteriormente, Carmen Blanco escribira sobre o humor e a muller en Castelao e publicara o libro Alba de mulleres, versión feminina de Alba de gloria. Pola súa parte, Claudio Rodríguez Fer escribira sobre o Castelao literato e editara Verbas de chumbo, reunindo os escritos deste autor feitos durante a guerra civil.  De feito, e por este comprometido labor memorialista ambos investigadores recibiron compartido o Premio Galicia mártir (denominación precisamente tomada do álbum homónimo de Castelao) concedido pola Fundación Alexandre Bóveda.

O Porto exterior pode converterse nun gran nodo loxístico da eólica mariña

0

O consello de administración da Autoridade Portuaria da Coruña aprobou este martes a proposta de desenvolvemento da zona sur do porto exterior, destinada ás empresas que estean interesadas en instalar plantas de fabricación de compoñentes de eólica mariña.

No consello, o presidente da entidade, Martín Fernández Prado, informou, ademais, dos datos de tráficos e económicos ao peche de 2022, cun crecemento superior ao 25% no movemento de mercadorías “e rexistros históricos en canto a cifra de negocio e beneficios”, sinala o organismo portuario.

Sobre o proxecto de ordenación da zona sur de Punta Langosteira, explica que ten o obxectivo de garantir a eficiencia na adxudicación deste espazo do porto exterior “que na actualidade está sen uso, xa que as actuais concesións para o tráfico de mercadorías concéntranse na zona norte”.

“Ponse en marcha porque, no marco do proxecto Green Port, recibíronse diferentes solicitudes de empresas para habilitar centros industriais vinculados coa eólica mariña, con destino á exportación, e coa xeración e almacenamento de hidróxeno e amoníaco verdes”, engade.