
“Sementando Participación”, cando a mocidade tamén decide o futuro da Coruña
A alcaldesa da Coruña, Inés Rey, presidiu o acto final da quinta edición do programa ‘Sementando Participación”‘ que levou a cabo este mércores no centro sociocultural Ágora. A rexedora estivo acompañada polos concelleiros e concelleiros do seu equipo de goberno.
“Este programa de participación infantil naceu coa intención de darvos un espazo propio a vós, nenos e nenas da Coruña, para que expresedes as vosas ideas, opinións e propostas para esta cidade”, sinalou a alcaldesa.
O programa ‘Sementando participación‘ cumpre cinco anos e, con esta edición, na que participaron case 300 nenos e nenas, supérase o milleiro de participantes. O seu obxectivo é xerar un proceso de participación infantil para que as e os menores e adolescentes coñezan e practiquen técnicas, ferramentas e habilidades para a participación cívica.
Denunciados os despedimentos “sen causa xustificada” de cinco traballadores do Club do Mar da Coruña
A CIG denunciou o despedimento “fulminante e sen causa xustificada” do Club do Mar da Coruña a cinco traballadores e traballadoras do servizo de recepción e técnico deportivo, así como a modificación “substancial” das condicións laborais para o persoal de mantemento.
Nun comunicado, o sindicato explica que esta decisión supón “profundar na política de despedimentos e acoso que está a realizar a Xunta Directiva desta entidade desde que foi elixida hai ano e medio”.
A nova dirección, engade, tiña como obxectivo “reflotar” o Club do Mar pero ao longo destes meses fóronse sucedendo despedimentos, “algúns deles declarados improcedentes nos xulgados”, cunha política laboral de “acoso e derriba” contra o persoal e un uso “retorto” do regulamento do convenio colectivo.
Segundo o responsable de Deportes da CIG, Rubén Duruelo, “chama a atención” que estas rescisións se producisen “ao pouco de que o Concello da Coruña ingresase os 90.000 euros acordados coa entidade para a xestión da piscina que agora se irán nas indemnizacións a este cinco compañeiros”.
Ante esta situación, o comité solicitou unha reunión á Xunta Directiva do club. Anuncia, ademais, que convocará unha asemblea de traballadoras e traballadores para acordar as accións a desenvolver para esixir a readmisión do persoal despedido, garantías de continuidade do emprego e das condicións laborais, “sen descartar ningunha medida de presión”.
Coruño. Mitos e realidades (parte I)
O Coruño non xurdiu como elemento lúdico, de risas, para fornecer leitmotivs a monologuistas ou dicionarios de curiosidades. O Coruño, entre os adolescentes, era unha marca de prestixio social. Se falabas Coruño eras parte da colectividade, un máis, se non o falabas eras un miguel, un miguelón, un julai ou un julandrón, é dicir, alguén que non contaba, como un neno pequeno, un churumbel ou chinorro, ou unha persoa maior, un puril ou purila. Se non te expresabas en Coruño, e peor se non o entendías, e xa cumpriras os trece ou catorce, expúñaste a que te vacilasen continuamente ou a que che desen o palo (atracasen) con maior frecuencia da habitual.
Evidentemente a importancia de burlar (coñecer) o Coruño tamén dependía do barrio no que vivises, consecuencia da túa extracción social. Por exemplo, un habitante da Safa (da Sagrada Familia), precisaba o Coruño máis que o comer, un que vivise en Durán Loriga ou na Dársena e estudase nun colexio privado non se tiña que preocupar demasiado, cundíalle (prestáballe) máis aprender inglés.
Do mesmo xeito, dentro do submundo da adolescencia, os que con máis soltura e en máis ámbitos empregaban o Coruño eran os que máis prestixio e poder posuían, os que movían peña, os kíes ou kís, polo xeral vencellados con xefazos de barrio, de gueto, ou con camelos veteranos. Falábano acotío na rúa ou con outros adolescentes, pero tamén cos puriles (aquí coa dobre acepción de pais e de xente maior), cos profesores na escola (cando non lles cadraba latar) ou, os que ían deixando os estudos, no mesmo choio (costume que moitos conservan aínda de puretas).
De feito se te topabas con alguén que pronunciase de xeito natural algún deses trabalinguas coruños que arestora pululan pola rede (como Achanta la mu que vas acabar pillando julai), sobre todo se o facía con voz grave e ollada torva, xa podías najarte (liscar), porque no caso de que non che chorase (roubase) nese preciso intre (oyes neno, dame unha libra, es pa pillar), ante calquera falta de respecto pola túa parte, aínda involuntaria, como por exemplo se algo che facía gracia e te junaba marándote (te vía ríndote), el podería chinarse e cusmarte (anoxarse e zoscarte), e ti rematarías cun piño (dente) roto, ou cun skai (ollo) morado. E se safabas e te amañabas para fuxir fostiado, ben podías rilarte (andar con tino) durante semanas polo barrio, porque te perseguirían ata percharte (pillarte) e mallar en ti.
É importante sinalar unha vez máis que en todo este substrato coruñofalante só contaban os adolescentes. Por exemplo, se che viñan dar o palo uns kinitos, mesmo podían ser oito ou dez ben medrados, que abondaba que che valesen un señor ou unha señora con xenio para achantalos (escorrentalos). Había quen saía á rúa cos seus puriles, e se pipeaba (vía) algún notas (persoa da súa idade e status), arredábase deles como se tivesen a lepra, e non só polo temor a ser catalogado como miguel, senón porque lle daba palo (lle daba vergoña) e así o tiña interiorizado, aínda que os que o visen soubesen perfectamente quen eran seus pais, pois levaban quince anos vivindo na mesma rúa, e malia que os pais fosen persoas amables, honradas e ben consideradas, sen a máis mínima mingua na súa reputación.
Do mesmo xeito, e aínda que tamén había rapazas kíes, existía unha sorte de código non escrito que funcionaba como barreira entre sexos. Por exemplo, os rapaces acostumaban dar o palo aos rapaces e as rapazas ás rapazas. Se había bulla tamén se respectaba unha separación por sexos. Se eras un kíe e unha chorba lle dera unha galleta (sopapo) á túa já (noiva, muller en xeral), ti, aínda que te tiveses zoscado con media Coruña, non facías nel (nada), agardabas a que actuase a peña, só feminina, que movese a túa já, ou as chorbas do teu barrio. Porén, sempre te mantiñas alerta por se interviñan rapaces ou noivos ou se mediaba algunha falta de respecto cara a ti. E entón si descargabas todo o teu poder, e convocabas nunha praza un tropel de cincuenta ou cen colegas armados con maripas (navallas de bolboreta) e bates de béisbol con cristais incrustados, e marchabas a cobrarte vinganza así fose contra un barrio enteiro.
P.S.: Calquera suxestión ou valoración por favor empréguese a caixa de comentarios.
- Tito Pérez é enxeñeiro técnico industrial e escritor. Conta con dous libros de relatos publicados, Vinte fragmentos de mocidade voraz e O latexar do barrio, e cunha novela, O grupo. Mais sobre todo se considera habitante de barrio da nosa cidade e avezado estudoso das súas xentes e idiosincrasias.
Máis info
- Entrevista con Tito Pérez: “Trato de contar historias da nosa sociedade, de aquí, con argumentos de aquí”
O Leyma saca o basket á rúa na Praza de San Pablo
O vindeiro martes 21 de febreiro terá lugar unha xornada de “Básquet na rúa” promovida por o Club Baloncesto Coruña S.A.D. e coa intención de que todos eses nenos e rapazas da nosa cidade que así o desexen.
Trátase dunha actividade de baloncesto aberta a todo o mundo, na que haberá competicións tiro, 3×3, concurso de habilidades, xogos e tamén contará coa presenza dos xogadores do primeiro equipo do Leyma Coruña.
A conferencia terá lugar na Praza de San Pablo de 16:30 a 19:00 horas.
Dende o club explican: “A elección do A praza de San Pablo como enclave desta actividade xa estaba prevista dende hai semanas, pero cos últimos acontecementos acontecidos a pasada fin de semana, dende o Club cremos que máis razón aínda deberiamos desenvolver alí a actividade. Queremos que a nosa cidade, e concretamente prazas coma esta, sexa un lugar seguro para os nenos e mozos da nosa cidade poden practicar e gozar do deporte sen medo”.
Para participar non é necesario apuntarse, só tes que ir ata a Praza de San Pablo con roupa deportivo e con ganas de pasalo ben.
Coñece tres experiencias de solidariedade, esperanza e superación no Congreso “O que de verdade importa”
A Coruña acollerá o 3 de marzo a XIV edición do Congreso ‘O Que De verdade Importa’ con tres historias de solidariedade, esperanza e superación a través dos testemuños de Ousman Umar e Arantxa Martínez, premios Princesa de Xirona, e de Albert Espinosa, creador de sériea ‘Pulseiras vermellas‘.
Desde as 9,30 ata as 14,00 transcorrerá en Palexco este encontro gratuíto que, dunha forma amena e participativa, pretende achegar aos novos valores humanos universais como a tolerancia, a superación, o respecto e a solidariedade a través de historias de vida exemplares e inspiradoras.
A inscrición para acudir ao congreso, do que a coruñesa Felipa Jove é presidenta de honra, xa está aberta na páxina web da Fundación O que de verdade importa (LQDVI). De todos os xeitos, a organización lembra que mozas e maiores de todas partes poderán seguir o evento desde os seus centros educativos e casas, xa que se emitirá vía ‘streaming’.
ALBERT ESPINOSA E OUSMAN UMAR
O primeiro protagonista deste congreso será o escritor, guionista, actor e director de cinema Albert Espinosa que, con 13 anos, foi diagnosticado cun cancro que lle fixo pasar dez anos en hospitais durante a súa mocidade.
Esta experiencia vital inspiroulle para crear os seus traballos máis exitosos, como o guión de sériea “Pulseiras Vermellas”, onde narra a historia dun grupo de adolescentes que coinciden nun hospital por mor das súas enfermidades e fala do valor da amizade, as ganas de vivir e o afán de superación.
Ousman Umar será outro dos testemuños que farán reflexionar aos asistentes sobre “as cousas que de verdade importan”. Nacido en Ghana, chegou a Europa con 17 anos. Tras unha durísima viaxe durante 5 anos nos que cruzou o deserto do Sahara ata chegar a Libia, puido aforrar para coller unha patera chegar finalmente a España.
Avia Veira: “O Goberno local está centrado en grandes titulares, en grandes eventos, pero non ten política”
Campos Venuti: 40 anos despois, tipoloxía do despilfarro e austeridade urbanística
Confeso que a leitura da obra de Giuseppe Campos Venuti, Urbanismo y austeridad, S.XXI. 1981, marcou poderosamente a miña participación nos movementos sociais, á vez que contribuiu a facerme reflexionar sobre o desbaraxuste urbanístico coruñés das últimas décadas e o seu desarraigo da vontade social. O “modelo de cidade” que tan lixeiramente se propaga a miúdo para convencer á opinión pública sobre as bondades dos programas eleitorais soe resolverse en materia urbanística nun mundo hermético de pequenas conspiracións e intrigas, alleo ás necesidades máis inmediatas da maioría da poboación. Por ilo, considero que a obra de Campos Venuti sigue vixente no momento actual que vive A Coruña para entender diversos escándalos que comparten honores estelares ao estilo dos intentos de construcción enriba dun BIC, (Campo da Estrada-Maestranza), agresións á paisaxe (complexo polideportivo da Solana), ou a teima de seguir considerando o común como extracción de plusvalías (peiraos, vello cárcere e antigo cuartel da Grela) porque no fondo só provocan empobrecemento e destrucción de recursos, da beleza e da propia vida da cidade.
“Con vós. Canto Deportivo”
Fermoso tema que nos presenta Radiofusión, a rede de emisoras municipais galegas, de canto branquiazul. Un videoclip realizado pola Cooperativa Xarda, cun tema baseado nun poema escrito por Antonio Tizón, con composición musical de Daniel Adzemian e interpretación de Eugenia Sanmartín.
“Canto Deportivo” é unha canción chea de sentimento e emoción, que realza os valores positivos da afección e do equipo de fútbol da cidade herculina.
Trátase dun texto contra o racismo e a xenofobia que recorda a grandes deportivistas como Bebel, Foucellas, Arsenio, Bebeto e Scaloni.