A próxima edición de BioCultura, a feira de produtos ecolóxicos e ecoturimos, celebrarase do 3 ao 5 de marzo en EXPOCoruña e reunirá máis de 150 expositores dedicados aos sectores da alimentación, a cosmética ecolóxica, a moda sostible ou de artesanía.
Paralelamente, a feira, que agarda superar os 13.000 visitantes, organiza máis de 150 actividades. A primeira delas será un “showcooking” ecogastronómico con chefs que levarán a cabo degustacións e obradoiros para facer queixos veganos. Tamén haberá propostas para a cativada como o Festival da Infancia con obradoiroes de cociña, danza e xogos.
Algunhas das demais propostas da feira son un “showroom” de cosmética ecolóxica certificada que tamén inclúe xornadas formativas para profesionais. Tamén haberá unha xornada de bioconstrución, que terá lugar o sábado, e unha máster class de Nicolás Olea. Completan a programación un coloquio sobre comunicación, unhas xornadas técnicas de ecoturismo e un festival de ioga.
“Era un artista total, pintaba, improvisaba versos, tocaba a guitarra. Tiña moito carácter e era tamén moi coqueto -limpo dicía el- sempre andaba impecable e perfumado”.
Así lembra a súa neta Elena o gran mestre do carnaval da Coruña: Manuel García Canzobre. Co seu Mariachi prendeu fondo no corazón da cidade. Estou a falar do “Coche funerario”, do “Tranvía de Riazor” ou do “Calexón de Tabares”, clásicos que poden xurdir –sexa antroido ou non- en calquera templo tasqueiro:
Por que sigue circulando ese tranvía de Riazor? Depósito microbiano que cheira a queixo de Roquefort. (con música de: vain’aprendendo)
Naceu en 1886 en Riazor, non no campo, na propiaaldea de Riazor, unhas casas de mariñeiros situadas nos terreos que agora ocupa o Playa Club. Cando había moito mar, as ondas entraban até a cociña. Tiña tanta confianza co océano que de moi novo embarcou cara Cuba de polisón. Despois Londres, Maracaibo, Nova York… destas viaxes volveu cuns dedos virtuosos na guitarra e co ánimo espelido para armar ferretes.
Finou no ano 77. Na súa derradeira entrevista radiofónica, feita por Antón Luaces, afirmaba que saíra coa primeira comparsa no ano 1926. A Guerra non foi tempo para moitas antroidadas. E menos na rúa da Torre, predio obreiro da CNT. Canzobre e familia tiveron que pasar uns anos agachados, pola banda de Friol, na aldea de Roimil. Mais reapareceu no ano 53 disposto a recuperar os antroidos perdidos. A partir de entón o seu chapeuconverteuse no mellor calendario de días feriados. Usaba dúas boinas -unha de diario, outra de paseo para os domingos- e, se gastaba chistera…. é que había Carnaval.
Por suposto foi tamén o autor da elegante indumentaria do seu Mariachi: bombín e traxe negro de plexigláx. A canda el -perdón se me esquece algún-, Gelito, Wences, Anguila, Cadavieco, José Leiras, Manuel Bujía e José Iglesias, armados coas súas guitarras, laúdes e o instrumento rítmico que o propio mestre bautizou como rascayú.
O repertorio de Canzobre nunca se acaba. Hai uns antroidos Enrique de La Naval ensinoume estoutra repichoca: A crónica do barco coreano que equivocou o rumbo. En lugar de dirixirse cara ao porto, houbo entrar polo medio do Orzán. Afortunadamente na garita da rúa do mesmo nome estaba o vixía para o avisar:
Pero o vixía ao velo entrar, díxolle en coreano; telefunken pola china que che poden atracar.
Moi afortunados foron Aquiles e Ulises por ter un Homero que catase a súas fazañas. Afortunada tamén A Coruña, pois tivo a Canzobre para pórlle música ao seu Antroido.
Este Martes volveremos cantar eses clásicos diante da súa estatua na rúa do Parque. Pero queremos máis:
Como o loro Rabachol é o símbolo antroideiro de Pontevedra, e en Gasteiz proclamaron rei das festas ad eternum o seu Celedón, estou certo que algún día se erguerá no Campo da Leña unha grande efixie de Canzobre, para que poda agromar do interior da súa chistera a revolución do Carnaval!
Xurxo Souto. Dinamizador cultural eterno da vila da Coruña. Membro fundador dos Diplomáticos e do Rock Bravú, actual cantante da Banda de Shanghai, locutor de radio, escritor, contador, guía turístico e espiritual… Enciclopedia viva da Coruña.
Após 28 días de folga dos letrados da administración de xustiza e as catastróficas consecuencias do paro, o Ministerio de Xustiza aínda non se sentou a negociar seriamente co Comité de Folga.
A cousa, como xa saberán, vén de lonxe, das reformas procesuais e orgánicas introducidas na administración de xustiza a partir de 2009 que quixeron transformar o vello Poder Xudicial nun Servizo Público de Xustiza para o que, entre outras medidas, se descargou dalgunhas competencias aos xuíces e maxistrados que se atribuíron aos letrados da administración de xustiza.
Aquela mudanza foi tan transcendental que deu lugar á primeira folga de xuíces en España que, grazas o seu paro, lograron conservar a facultade de sinalar as vistas e xuízos cando
mellor lles parecese, e a un serio manifesto («POR LA UNIDAD Y LA INDEPENDENCIA EN LA ADMINISTRACIÓN DE LA JUSTICIA Y POR LAS GARANTÍAS PROCESALES DE LOS
IUDADANOS. Sobre el Proyecto de Ley de Reforma de la Legislación procesal para la
implantación de la Nueva Oficina Judicial») asinado por medio cento de catedráticos e
profesores universitarios de dereito procesual que consideraban que aquel proxecto subtraía «aos xuíces e maxistrados e confiaba aos letrados da administración de xustiza […] resolucións con importantes efectos xurídico-materiais que deberían estar a cargo de xuíces e maxistrados independentes». Malia as graves consecuencias que advertían os catedráticos, o Parlamento aprobou a norma e se atribuíron aos letrados da administración de xustiza esas funcións que, de acordo co estabelecido polos expertos, só poderían corresponder aos xuíces.
Dende a entrada en vigor desa norma, os letrados da administración de xustiza vimos
exercendo esas competencias de «evidente carácter xurisdicional». Recordarán que en 2010 unha feroz crise económica asolaba España polo que o Goberno de quenda, comprometeuse a adecuar o salario dos LAX a esas novas funcións, cando a situación económica o permitise.
O funcionamento de Xulgados e Tribunais mellorou (consonte as estatísticas do Consello Xeral do Poder Xudicial) coa aplicación do novo reparto de tarefas entre xuíces e letrados, malia que a insuficiente dotación orzamentaria; a falla de medios persoais e materiais e o pertinaz incumprimento da Lei Orgánica do Poder Xudicial por algunhas comunidades autónomas (Galicia, é un claro exemplo); non permitiron que se desenvolvesen todas as potencialidades daquela norma de 2009.
Doce anos despois, e tras múltiples negociacións, moita paciencia dos LAX cos distintos gobernos e algúns paros parciais, a actual equipa ministerial comprometeuse, entre outras
reivindicacións senlleiras do colectivo, a impulsar «a vinculación das retribucións dos LAX ás da carrera xudicial».
Que o salario dun letrado sexa o 85% do salario do xuíz co que traballan (velaí unha das reivindicacións dos LAX en folga) non é, evidentemente, equipararnos aos xuíces e
maxistrados.
Os letrados da administración de xustiza sabemos que non somos xuíces (non facía falta, pois, que o secretario de estado de xustiza nolo lembrase o día antes do inicio desta folga) por máis que medio cento de catedráticos, en 2008, considerasen que se atribuían aos letrados da administración de xustiza funcións que «en todos os países civilizados […] corresponden exclusivamente a xuíces e maxistrados». Que é logo quen exerce funcións xurisdicionais?
Mais os LAX tamén somos conscientes das promesas que os sucesivos Ministerios de Xustiza veñen adiando con distintas escusas. Asumimos todas as novas competencias, mesmo as que a Academia considera propias de xuíces, e as estamos a exercer prestando o mellor servizo posíbel. Cando cumprirá o Ministerio de Xustiza cos seus acordos con nós?
Rodrigo Osorio Guerrero. Letrado da administración de xustiza con destino na Coruña.
O número de ocupacións ilegais de inmobles en Galicia duplicouse no últimos sete anos, ao pasar de 78 en 2015 a un total de 177 durante os primeiros once meses de 2022 nas catro provincias galegas, pero descenden en 18 con respecto ao 2022. Unhas ocupacións que afectan, sobre todo, á provincia da Coruña.
Así consta nos datos facilitados polo Ministerio do Interior a unha pregunta presentada polo Grupo Popular no Congreso sobre o número de inmobles ocupados ilegalmente e os desaloxos acometidos por parte das forzas e corpos da seguridade do Estado.
Consultadas por Europa Press, as cifras revelan que, a falta dos datos de decembro, o cómputo de vivendas ocupadas en Galicia chega ás 177, un centenar máis que en todo 2015. Destas, a maioría atópanse na provincia da Coruña, que contabiliza 90 polas 54 de Pontevedra, 23 en Lugo e 10 en Ourense. En 2015, A Coruña tamén era a provincia con maior volume de ocupacións ilegais (38), aínda que con menor distancia respecto de Pontevedra (33). Ese ano, en Lugo houbo 4 e en Ourense, 3.
Os datos facilitados polo Ministerio do Interior revelan que 2021 foi o ano con máis casos de ocupacións ilegais cun total de 195 en Galicia –A Coruña (104), Pontevedra (59), Ourense (17) e Lugo (15)–.
O número global de ocupacións foi aumentando anualmente ao pasar de 78 en 2015 ás 95 dun ano despois, 109 en 2017, 110 en 2018 e 129 no ano 2019. En 2020, pola súa banda, foron 169, en 2021 foron 195 e en 2022 baixaron a 177.
A tendencia por provincias é similar aínda que se aprecia un maior incremento do número de casos na Coruña, especialmente a partir de 2020, ano no que se alcanzaron as 91 polas 66 do ano anterior e as 42 de 2018, exercicio no que se produciu unha baixada despois de chegar a 52 e 53 en 2017 e 2016, respectivamente.
En Pontevedra o incremento no últimos oito anos é dunhas 20 ocupacións ilegais tras alcanzarse o pico en 2021 con 59, tres máis que en 2020 e 15 máis que as 44 rexistradas en 2019 e 2017.
Na provincia de Lugo, os datos de 2022 ata novembro marcan o teito do período concretado con 23, mesmo número ao que se chegou en todo 2018. Antes, o número oscilaran entre os 10 e as 15 entre 2016 e 2021.
Por último, Ourense é a provincia galega con menor número de casos de ocupacións ilegais de vivenda ao exceder a decena unicamente nos dous últimos anos con 17 en 2021 e as 10 de 2022 a falta do mes de decembro.
O Instituto Español de Oceanografía (IEO), xunto a científicos da Universidade Técnica de Tallín (Estonia), testará diferentes metodoloxías de mostra de microplásticos en augas das costas galegas.
En concreto, este sábado deu comezo a campaña Andro23 a bordo do buque oceanográfico Anxos Alvariño, que se estenderá ata o vindeiro domingo, día 26 de febreiro. Durante a segunda parte da campaña realizarase unha mostraxe de auga e sedimentos na contorna do punto do derrube do vertedoiro de Bens, acontecido no ano 1996, o que permitirá aos científicos avaliar o impacto da contaminación por plásticos e microplásticos a longo prazo.
Na primeira parte desta iniciativa se testarán e compararán diversas metodoloxías para a recollida destes contaminantes, tanto en auga con en aire, co obxectivo de desenvolver alternativas de baixo custo para o estudo dos microplásticos. “As técnicas actualmente empregadas requiren equipos de difícil manexo e persoal cualificado polo que os científicos traballan na procura de alternativas, como o sistema que expoñen neste proxecto: un dispositivo denominado ferrybox que podería ser empregado en barcos dedicados a fins non científicos, o cal require un testo e comparación previa desta instrumentación”, indicou o IEO nun comunicado.
Andro23 forma parte do proxecto Andromeda, que se engloba no programa internacional JPI Oceans, no que participan 15 grupos de investigación de Europa e Canadá e céntrase nos retos actuais da caracterización e cuantificación de micro e nanoplásticos no medio mariño. A participación do IEO neste proxecto está liderada polo investigador Jesús Gago, do Centro Oceanográfico de Vigo.
Moito se fala, co gallo da revisión de penas do “si é si”, estes meses de anos de prisión, de cumplimento de condenas. Pero pouco se fala da necesidade de que esas condenas leven adheridas itinerarios personalizados de inserción sociolaboral. Son os IPIS, como se coñecen estes procesos, os que determinan se volta á sociedade, despois de anos esquecido entre paredes e barrotes, é posible. Non importa cantos anos pasas dentro se non hai un proceso de formación integral no interior, e se non hai un apoio cando comezas a saír.
Esa idea tena clara a Fundación ”la Caixa”, unha das poucas entidades deste país que ten varios programas vinculados con ese proceso. A Fundación, só a través do programa Incorpora, conseguiu atopar 311 novos postos de traballo na Coruña para persoas en risco de exclusión este 2022.
A Fundación subvenciona proxectos coordinados co Ministerio, que executan 5 entidades: COGAMI, IGAXES (a coordinadora), FEAFES, a Fundación Juan Soñador, e a activa Fundación Érguete-Integración. As súas 19 técnicas profesionais e as 189 empresas colaboradoras permitiron unha real inserción laboral de colectivos vulnerables, persoas con discapacidade, mozos en risco de exclusión, vítimas de violencia de xénero, parados de longa duración e ex-reclusos, entre outros.
É así como o proceso de saída, neste caso, de prisión, faise a través dunhas prácticas nunha empresa de loxística e comercio, hostalería, limpeza e ámbito sociosanitario, o que permite un proceso real de volta á sociedade. «Ter traballo é un primeiro paso para a inclusión social das persoas en situación de vulnerabilidade, xa que mellora a súa autonomía e permite o recoñecemento das súas potencialidades. E, para iso, é fundamental o apoio á rede a través de técnicos, entidades sociais e empresas comprometidas”, destaca o subdirector xeral da Fundación ”la Caixa”, Marc Simón.
Para facelo, entre outros procesos, realízanse talleres de redución da fenda dixital, para a busca de emprego a través da rede. 283 persoas realizaron esta formación o ano pasado.
O vicepresidente primeiro da Xunta e conselleiro de Economía, Francisco Conde, sinalou que o Concello da Coruña “de forma unilateral e sen dar explicacións está a romper” o acordo para a ampliación do complexo hospitalario universitario da Coruña (Chuac), asinado no ano 2021.
“Estamos a atoparnos un muro administrativo que impide que nestes momentos podamos acometer as obras vinculadas a esta rehabilitación”, sinalou a preguntas dos xornalistas o titular de Economía tras a súa visita ás instalacións de Nordés Club Empresarial da Coruña.
Con todo, Conde mostrouse confiado en que o consistorio “non utilice a Sanidade como un elemento de confrontación”. “Non é unha situación razoable, o Concello debería reflexionar e simplemente cumprir a palabra dada”, puntualizou.
Ambientazo o vivido esta tarde sabatina no centro herculino, con Mmáis de 37.000 persoas, segundo o Concello, que quixeron gozar do desfile de comparsas de Entroido. A rúa de San Andrés foi unha inmellorable pasarela para un desfile que batiu todas as marcas, con 1.249 persoas inscritas no desfile e un total de 23 comparsas que animaron as rúas do centro da cidade.
A comparsa Os poster roubados de Meisel gañou o primeiro premio do concurso de comparsas na categoría de vestiario, coreografía e orixinalidade Los infieles na modalidade de carroza.
O grupo Farra Fanfarra actuou de balde na Praza de María Pita, amenizando aos asistentes
antes da entrega de premios. O primeiro concurso de comparsas, correspondente á
modalidade de letra e música, celebrouse a pasada semana e Pantaleon foi a comparsa
gañadora.
Premiados
Na categoría de vestiario, coreografía e orixinalidade a relación de premios outorgados polo
xurado foron:
● Primeiro premio: Os poster roubados de Meisel
● Segundo premio: Los infieles
● Terceiro premio: Troula dos reloxos
● Cuarto premio: Tarde mal arrastro
● Orixinalidade: Pantaleón
● Accéssit 1: Los increíbles del hogar
● Accésit 2: Festarrachada
● Accésit 3: Donaire no mar
● Accésit 4: Carrusel
● Accésit 5: El justiciero tiene cuerda para rato
● Accésit 6: Casamos!
● Accéssit 7: A feira de abrilde Bribes
● Accésit 8: Bolivia pachá
● Accésit 9: Kilomberos de Monte Alto
● Accéssit 10: Monte Alto a 100
● Accésit 11: Maracos
● Accésit 12: Esta rumba non aspira
● Accésit 13: Bribesly Hills
● Accésit 14: Os subterráneos
● Accésit 15: Vaia pezas!
Na modalidade de carrozas, a relación de premios outorgados polo xurado é:
● Primeiro premio: Los infieles
● Segundo premio: Bribesly Hills
● Terceiro premio: Troula dos reloxos
● Cuarto premio: Festarrachada
● Orixinalidade: Tarde mal e arrastro
● Accéssit 1: Os subterráneos
● Accéssit 2: Esta rumba non aspira
● Accéssit 3: Os Maracos
● Accéssit 4: Pantaleón
● Accéssit 5: A feira de abril de Bribes
Concertos de balde
Tras o concurso de comparsas, ás 21.30 horas, a banda Sidonie actuou na praza de María
Pita como parte da programación de Entroido. Á actuación da banda súmase as que terán
lugar o luns 20, tamén en María Pita, con The Txandals (21.00 horas) e Mojinos Escozíos
(23.00 horas), tamén de balde.
O Martes de Entroido, día 21, e no contexto dos concursos infantís de disfraces, actuarán Los Mecánicos no Campo da Leña (17.00 horas).
Actividades ao aire libre
Este domingo 20, o Entroido terá continuidade con actividades nos barrios da cidade. Desde as 11.00 e ata as 14.00 horas, a rúa Sagrada Familia acollerá xogos populares, animación e obradoiros de Entroido, abertos á cidadanía.
Xa pola tarde, e desde as 17.00 horas, os Xardíns de Méndez Núñez abrirán paso á ruada
festiva de Phycho-Delia.
FUTFEM no Martes de Entroido
O Martes de Entroido, día 21, abrirase cunha cita moi especial. O Concello, coa
colaboración do Relámpago de Elviña e o Club Eirís Sociedad Deportiva, remontarase atrás
no tempo para lembrar o partido de fútbol feminino que se disputou o 14 de febreiro de 1961 no antigo campo do Relámpago, onde mediron as súas forzas dous conxuntos integrados por mulleres casadas e solteiras, nun contexto festivo.
En homenaxe a aquel episodio, o partido deste martes 21 terá lugar, desde as 12.00 horas,
no campo de fútbol Víctor Fernández Alonso.
Romualdo Irijoa
Tamén no Martes do Entroido, o Concello homenaxeará a Romualdo Irijoa, fundador da
comparsa Os Maracos. A figura de Irijoa integrarase, desde este ano, no Andar do Entroido da rúa da Torre, unha iniciativa posta en marcha polo Goberno de Inés Rey en 2022, como un paseo da fama á coruñesa, co obxectivo de render homenaxe aos persoeiros máis relevantes e queridos desta festividade na cidade.
O acto de homenaxe a Romualdo Irijoa terá lugar na rúa da Torre, o día 21 (14.30 horas).
A asemblea do Club de Opinión Foro Cívico aprobou o pasado martes, día 14, un protocolo de colaboración coa Asociación Cultural Alexandre Bóveda (ACAB) en virtude do cal todos os asociados de ambas entidades gozarán dos mesmos dereitos respecto ás actividades conxuntas que poidan organizarse. A Xunta Directiva do Foro Cívico, presidida polo xornalista Antón Luaces, funcionará como un Grupo de Traballo dentro do organigrama da propia ACAB. O Foro Cívico seguirá traballando co mesmo espíritu daquel xaneiro de 1992, data da súa constitución, mais coa inquedanza de hoxe, como un foro de debate aberto sobre os problemas da actualidade aportando un variado sumario no cal revisaranse aquelas cuestóns que ocupan o interés da opinión pública, na liña exposta polo escritor e xornalista Manolo Rivas na acta fundacional, “concordamos na creación dun Foro Cívico coa única pretensión de que esta iniciativa teña o xeito dunha tribuna de opinión pública, baseada no contraste e no diálogo, unha plataforma de expresión da pluralidade e das arelas futuristas, que contribúa á dinamización da sociedade civil, honrados pola linaxe galeguísima da nosa urbe, unidos na querencia pola liberdade e pola vontade de exercela, sen outra fronteira que a que de por si delimita a tolerancia”.
Non foi casual que na Coruña o despertar polos temas que concitaban o interés de amplas capas da poboación ao final da ditadura e principios da transición coincidira co histórico Ateneo, sito na céntrica rúa Alfredo Vicenti, presidido en diferentes etapas por Pablo Uriel, Claudio Movilla e Guillerme Díaz, nun clima de seudocambeo subsiguente á morte do ditador. A euforia pola política fora da esfera institucional popularizou o interés deica as cuestións que xa albiscaban un cambeo nas estructuras do país e que demandaban o contraste de opinións co desfile dalgunhas das figuras máis representativas do pensamento progresista discutindo sen complexos nen tabúes gran parte dos problemas aos que se enfrontaba o país.
Dende esa perspectiva, o Foro Cívico sempre tivo a vontade de suministrar o conxunto de materiais precisos para o debate e a reflexión que permitiran á cidadanía formarse unha opinión cabal e razoada promovendo debates que pola súa calidade, vixencia e viveza polémica nos parecían que conservaban un maior interés dende perspectivas contrapostas tentando detectar as orixes de moitos problemas e apuntar as posibeis solucións. Con toda modestia, penso que a traxectoria do Foro Civico foi unha oportunidade para a reflexión que moitas veces nas propias institucións morre de languidecemento ao estar sometida a crítica á disciplina administativa e regulamentaria, cando non á banalización de moitas iniciativas xurdidas dende a rúa. Penso que a existencia do Foro Cívico, para tempos de desencanto, non está mal.
Tras case dous anos de suspensión por mor das restriccións sanitarias, a asemblea do pasado martes aprobou o calendario de actividades para o ano en curso que xirará en torno a cuestións de tanta actualidade como as leises de Memoria Democrática e simboloxía franquista na Coruña, así como a do “Solo si é si”, Liberdade de Prensa, Eleizóns municipais, Defensa da sanidade pública, Futuro das pensións, Sedición e malversación no Código Penal, Desmemoria da escravitude, Eleizóns xerais, Futuro dos peiraos e o Premio Xustiza e Liberdade Marcelino Liste.
Por último, considero que o mellor eloxio co que poden presentarse estos temas á cidadanía coruñesa reside, sen dúbida, na capacidade que teñamos para reavivar nosa pasión polo debate, exercendo a liberdade que figura no título do manifesto fundacional.
Ricardo Vales é expresidente da Asociación Veciñal de Atochas-Monte Alto e responsábel de comunicación do Club de Opinión Foro Cívico e da plataforma cívica Defensa do Común.
A miña bisavoa, Ramona, das Grañas, Mañón, sempre tiña nos beizos no tempo invernal este dito: “Entroido fazouro cando has de vir? Tixoliña moura, cando has de ruxir?”. Levo ese refrán chantado nos miolos. O adxectivo “fazouro” sempre me impactou. É un adxectivo superlativo, antigo e redondo. Sobre a “tixoliña moura” sempre tiven dúbidas. Pode ser un chamado aos excesos destes días previos á coresma, pero tamén —eu quero pensalo así— unha metáfora da primavera que se albisca, ruxindo no lume. Prefiro ver esa “tixola moura ruxindo” como un redondo sol nacente e o verbo ruxir relacionado co medrar dos días, roxeando co aumento da luz e a chegada da primavera.
Ramona en Viveiro, finais dos anos 80
Ramona, a quen pouco coñecín, cantábanos cantigas que non lembro e meu irmán Andrés sempre lle facía a mesma trasnada cando a visitabamos na casa da miña avoa de Viveiro. Abríalle lixeiramente a billa da auga que facía un lene asubío, fiii, e ela dicía “Aí vén a leiteira”, cousa que nos facía escachar da risa. Un día tanto viu a leiteira que se alarmou enormemente. Miña bisavoa era do tempo antigo. Non entendía ben os cartos, dábaos a vulto, e vivía rodeada de gatos nunha casa de pedra pequena, humilde, cunha lareira, un sobrado cun leito á vista e pouco máis. Sen luz nin auga corrente. Todo o que a rodea, aínda a día de hoxe, ten un certo misterio e algo de tabú.
Por veces, miña bisavoa, normalmente falangueira e divertida, mudaba o aceno e lamentábase de non saber. Pero “saber” non quería dicir ler, sumar ou escribir. “Saber” quería dicir algo moito máis terrible. Porque á miña bisavoa nos albores do golpe fascista roubáronlle dous fillos, seguramente por ser muller, solteira, independente e brava. Un roubo infame que se cadra ten que ver tamén coa hipótese de que o pai daquelas crianzas era un fuxido de moita sona naquel tempo, que estivera preso incluso no vello cárcere do Parrote da Coruña. Pero quen sabe?
Saber. Aquel fillo e aquela filla, de diferentes idades, foron arrincadas de xunto da súa nai e posteriormente unha transacción comercial entre boas familias e as monxas da inclusa da Coruña. Non sen antes ter dado fe legal de que ambas morreran, o mesmo día da súa chegada á inclusa, por “debilidad congénita”. Que casualidade: ese mesmo día un neno e unha nena da mesma idade, sen orixe coñecida, eran entregadas en adopción. O horror e a infamia legalizada, limpa, certificada e bendicida.
Saber deles. Como promesa. Todo isto averiguouno miña nai durante unha investigación tan caseira como teimuda que levou a cabo xa dende os anos 90 do século pasado. [Nota só apta para boomers: chegou a escribir a Paco Lobatón]. Ao caso: atopounos. A filla fora para Cerceda e o fillo, casualidades da vida, acabou sendo veciño noso na Agra do Orzán. Tiña unha tenda de roupa da rúa Barcelona. Nunca con el falamos, só unha única vez miña nai atreveuse a entrar e dirixirse ao que había de ser seu curmán. A nai del intercedeu de xeito impetuoso na conversa: non había nada que escoitar. É comprensible: por veces saber doe, hai que evitalo. Á miña nai non lle importou, en realidade xa tiña máis que cumprida a súa promesa de se interesar polos filliños de Ramona, seu tío e súa tía.
Ela xa tiña a súa verdade e con ela a súa cura. Xa sabía. “Saber” como solaz da alma. “Saber” como peche dun círculo vital. Unha historia terrible, como tantas outras que foron caladas na infamia daquel golpe fascista e a posterior represión que, en certo modo, aínda está máis ca viva. Só hai que ver as resistencias de certa parte da sociedade ante as demandas de busca de vítimas ou exhumacións de restos para recibir o alivio dese saber. Saber que foi desa xente. A memoria como acougo da alma.
Veume esta crúa historia familiar á cabeza o outro día na presentación dun traballo fotográfico sobre as mártires de Sofán que a miña querida amiga Verónica Ramilo inaugurou en Carballo, no estudio Garabato, na que tamén comentabamos con outras persoas que se estaban a levar a cabo exhumacións de catro represaliados en Bértoa por parte da Asociación pola Recuperación da Memoria Histórica (ARMH). Vaia a miña admiración sempre para este fundamental colectivo, así como tamén para a Comisión pola Recuperación da Memoria Histórica e o seu traballo na nosa cidade. O recordo e a reparación da infamia, pero tamén a grandeza das pequenas historias. A dignidade descuberta, limpa da negra terra das cunetas, á luz de novo. O saber.
Un saber fazouro como unha tixola moura ruxindo.
Xan Xove, candidato pola Marea Atlántica ás eleccións municipais.